fbpx

כסף על הנייר

הוא התקשר אלי לברר על פגישת גישור. הספיק לי לשמוע את הסיפור בטלפון בשביל לסרב לו.

לא בגלל שאני לא בעד גישורים- להיפך!

אבל הניסיון גורם לי לדעת איפה גישור קלאסי, של ניהול פגישות עם שני הצדדים כדי להגיע להסכם משותף באמת יצליח ואיפה לא- ואז לתסכול ולהפסד הכסף מתווסף עוד משהו, העובדה שאני "שרופה", לא יכולה לייצג אף אחד מבני הזוג (לפי כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין)

לכן במקומות שאני מרגישה שגישור לא יעבוד מכל מיני סיבות:

אין איזון בין הצדדים, צד אחד מאוד רוצה לסיים בגישור אבל הצד השני משחק בו כדי להרוויח זמן, מידע או באמת על מנת לפסול עו"ד, אני מסרבת. מסבירה מדוע ומציעה דרך אחרת, גישורית לא פחות אבל לא משותפת, כזו שלכל אחד יש עו"ד רציני משלו, והעבודה על הסכם הגירושין  נערכת ללא מלחמות בבתי משפט, אבל בין עו"ד שמכירים היטב את הפסיקה והנוהג, ויודעים להביא את הלקוחות שלהם להסכם הוגן רציני ומועיל לכולם תוך שמירה על כל אחד מהצדדים.

ככה זה היה אצלו כשהוא התקשר לקבוע פגישת ייעוץ לגישור:

לכאורה על כל הנושאים של חלוקת זמני שהות, מזונות, פירוק השיתוף בבית, הרגשתי שיש הסכמה כללית, גם אם דרושה שם עוד עבודה איתם. אבל כשאלתי אותו על איזון המשאבים הוא סיפר לי שהוא עובד בחברת הייטק והשכר שלו מורכב כבר שנים מבסיס, אופציות, מניות, ו…הרבה סמני שאלה לגבי העתיד כמו רוב התחום הזה.

תביני זה או שבעתיד, ואין לי מושג מתי, שנה, שנתיים, חמש, עשר, תמומשנה האופציות שיש לי בחברה וזה יהיה שווה הרבה כסף, או שלא יהיה כלום. לכן אני מוכן לתת לה 400,000 ₪ במועד חתימת ההסכם, בתנאי שהיא לא נוגעת לי באופציות ובמניות, מן קניית סיכון הדדית.

כי אם באמת הולכים לבדיקה מעמיקה, אני כבר מודיע לך שאני הולך למלחמה! שווה לי!!

נו באמת? נראה למשהו שאני אעבוד עם זוג לצורך הסכם ולא ניכנס לעומקם של הדברים ככל והצד השני רוצה זאת וחשוב לו לדעת את טווח הסיכוי סיכון האמיתי?!

הוא התעצבן ועדין התעקש שהם יגיעו. את תעזרי לי להוריד אותה מהבדיקה של האופציות.

הסכמתי לפגישה אחת משותפת בלבד, להבין יותר לעומק את הסוגיה הזו ולשמוע גם את עמדת אשתו (כבר נתקלתי בצד שמוכן לקבל סכום חד פעמי ולא להכנס לעומק הקורה).

פה זה לא היה המקרה.

פגשתי אישה חכמה מאוד שעשתה כבר עבודת מחקר בנושא. היא ישבה מולי ואמרה באופן ברור שאינו משתמע לשתי פנים: הכל חצי חצי, שנים שאני תומכת בו, מגדלת כמעט לבד את הילדים ומשקיעה בבית כדי לתת לו שקט ופניות לעבודה המטורפת שלו, ללילות הלבנים, לנסיעות לחו"ל, מגיע לי חצי לפחות!

הוא קפץ מהכיסא וצעק נכון, זאת בדיוק הנקודה, שנים שאני קורע את עצמי, בשעות לא שעות, נסיעות מתישות לחו"ל, זה לא בילוי ולא כיף, זה קשה מתיש ולפעמים מייאש! אז למה גם בזה אני צריך לחלוק? את חולקת איתי גם בסיכונים?

כששמעתי את הפרטים וקיבלתי מענה לשאלות, שיקפתי להם את דעתי בנושא:

לאחרונה ניתן (בערכאת שלום אמנם), פס"ד מפורט מאוד סביב השאלה- האם אופציות שקיבל בן זוג ממקום עבודתו שמועד הבשלתן לאחר מועד הפירוד, תהיינה משותפות לצדדים?

ביהמ"ש עשה אבחנה יפה וטען כי ראשית יש לבחון האם מדובר בחברת סטארט-אפ או חברה ותיקה?

ככל שהחברה יותר מבוססת וותיקה, ועובדיה צברו יותר וותק תעסוקתי, הגיוני שהאופציות שקיבלו ישקפו תגמול על העבודה שעשו בעבר, בניגוד לחברת סטארט אפ חדשה יחסית שבה לעובדים אין כל כך צבירת עבר.

בנוסף, נטען בפסה"ד, שברור שלחברה מבוססת וותיקה יש יותר תמריץ לשמר את עובדיה המנוסים והענקת האופציות המותנות בהישארותם בחברה, מהווה עבורם סוג של תמריץ עתידי.

בפסה"ד בן הזוג עבד כ 20 שנים בחברה שקיימת יותר מ 30 שנים. לכן מדובר במקרה מובהק של יציבות וותק, וקיבל פעמיים אופציות בשנים שונות ובפעם השניה, בשנת 2018, קיבל כמות אופציות גדולה בהרבה מהראשונה שקיבל בשנת 2008, מה שבכלל מעיד על כך שמדובר בתגמול על עבודתו שנעשתה ולא רק בתמריץ עתידי. לכן נפסק כי האישה שותפה גם באופציות שטרם בשלו.

מה שמלמד אותנו על בחינה ובדיקה מהותית של האופציות, בניגוד לגישת בתי המשפט בעבר, שידעו לעשות אבחנה חדה בלבד בין אופציות שבשלו במועד הקרע ובין אלו שטרם.

הם הקשיבו בדממה, כשהם אוחזים בידם העתק מפסה"ד שחלקתי להם בתחילת הפגישה.

על פניה ניכר שהיא ידעה את זה עוד קודם, על פניו ניכר ההלם והכעס.

שלחתי אותם לעשות קצת חושבים אם עדין הם מרגישים בשלים לגישור משותף.

ימים יגידו…

דילוג לתוכן